Przejdź do treści strony Przejdź do menu Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do mapy biuletynu
Kontrast:
Rozmiar czcionki:
Odstępy:
Reset:
Lektor:

Regulamin organizacyjny 05.10.2010 r.

                                                                     Załącznik do Uchwały

                                                                     Zarządu Powiatu Opolskiego Nr 897/10

                                                                      z dnia 5.10.2010 r.

 

 

Regulamin organizacyjny Domu Dziecka im. Janusza Korczaka

w Tarnowie Opolskim

 

I.       Postanowienia ogólne.

§ 1

Regulamin określa szczegółowe zasady  i organizację Domu Dziecka im. Janusza  Korczaka  w Tarnowie Opolskim.

 

§ 2

Niniejszy regulamin został opracowany na podstawie  :

 

  1. Ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej. (Dz. U. Nr  poz.593 z późn. zm.).
  2. Rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 14 lutego 2005r.  w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych. (Dz. U. Nr 37 poz.331).

 

§ 3

Ilekroć w regulaminie jest mowa o :

  1. Domu - rozumie się przez to Dom Dziecka im. Janusza Korczaka w Tarnowie Opolskim  z siedzibą  w Tarnowie Opolskim przy ul. Korczaka 1;
  2. Dyrektorze – rozumie się przez  to Dyrektora Domu Dziecka im.Janusza         Korczaka w Tarnowie Opolskim;
  3. Zespołach, grupach – rozumie się przez to komórki organizacyjne          funkcjonujące w Domu Dziecka im Janusza Korczaka w Tarnowie Opolskim.

§ 4

Dom jest  jednostką budżetową powołaną przez Radę Powiatu Opolskiego.

 

§ 5

Dom jest placówką opiekuńczo-wychowawczą typu socjalizacyjnego.

§ 6

Nadzór nad działalnością Domu sprawuje Zarząd Powiatu Opolskiego   przy pomocy Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Opolu.

§ 7

  1. Zasady i tryb wykonywania czynności kancelaryjnych regulują postanowienia instrukcji kancelaryjnej dla organów powiatu.
  2. W Domu obowiązuje rzeczowy wykaz akt ustalony rozporządzeniem Rady Ministrów w sprawie instrukcji kancelaryjnej dla organów powiatu. 

§ 8

W Domu funkcjonują następujące komórki organizacyjne dla których w celu zapewnienia jednolitego oznakowania akt, ustala się symbole :

  1. Dom Dziecka w Tarnowie Opolskim.........................(DDz.TO.)
  2. Dyrektor Domu Dziecka w Tarnowie Opolskim..(DDz.TO-D)
  3. Pedagog.................................................................(DDz. TO-P)
  4. Dział Opieki i Wychowania..............................(DDz. TO-OiW)
  5. Główny Księgowy................................................(DDz.TO-F)
  6. Dział Finansowo-Administracyjno-Gospodarczy. (DDz.TO-FAG)

 

Dla dalszego oznakowania akt stosuje się po symbolu stanowiska lub działu inicjały odpowiedniego pracownika.

Schemat struktury organizacyjnej Domu stanowi załącznik do niniejszego regulaminu.

 

II.      Specyfika i rodzaj sprawowanej opieki.

§ 9

Dom przeznaczony jest dla dzieci od urodzenia do 18 roku życia.

§ 10

Dom zaspokaja potrzeby dziecka na poziomie obowiązującego standardu opieki i wychowania.

§ 11

Nadzór nad realizowaniem przez pracowników Domu standardu sprawuje Dyrektor.

§ 12

Dom jako placówka opiekuńczo-wychowawcza :

  1. zapewnia dzieciom całodobową opiekę i wychowanie oraz zaspokaja ich niezbędne potrzeby,
  2. sporządza indywidualną  diagnozę pedagogiczną  każdego dziecka oraz poradnictwo dla rodziców dzieci przebywających w placówce,
  3. prowadzi indywidualny plan pracy, kartę pobytu dziecka, kartę udziału w zajęciach specjalistycznych z opisem ich przebiegu, arkusze badań i obserwacji pedagogicznych,
  4. prowadzi zajęcia socjalizacyjne, korekcyjne, kompensacyjne, logopedyczne, terapeutyczne, rekompensujące brak wychowania w rodzinie i przygotowujące do życia społecznego, a dzieciom niepełnosprawnym odpowiednią rehabilitację i zajęcia specjalistyczne,
  5. zapewnia dzieciom kształcenie, wyrównywanie opóźnień rozwojowych i szkolnych,
  6. podejmuje działania w celu powrotu dziecka do rodziny naturalnej, znalezienia rodziny przysposabiającej lub umieszczenia w rodzinnych formach opieki zastępczej,
  7. zapewnia stabilne środowisko wychowawcze,
  8. utrzymuje kontakt z rodziną naturalną dzieci  i zapewnia   im       utrzymywanie osobistych kontaktów z rodziną,
  9. ochrania przed arbitralną lub bezprawną ingerencją w życie prywatne,
  10. daje prawo do praktyk religijnych zgodnych z wolą rodziców i potrzebami dziecka,
  11. umożliwia kształcenie, rozwój uzdolnień, zainteresowań i indywidualności oraz zabawy i wypoczynku,
  12. udziela pomocy w przygotowaniu do samodzielnego życia w przypadku wychowywania poza rodziną naturalną,
  13. umożliwia dostęp do informacji,
  14. umożliwia wyrażanie opinii w sprawach, które go dotyczą,
  15. chroni przed poniżającym traktowaniem i karaniem.

 

§ 13

W procesie  opieki i wychowania uczestniczą wszyscy pracownicy  Domu.                        

§ 14

Działalność Domu może być uzupełniana pracą wolontariuszy.

§ 15

Przyjmowanie dzieci do Domu odbywa się o każdym czasie.

§ 16

Dom utrzymuje kontakt :

  1. z pracownikami socjalnymi ośrodków pomocy społecznej właściwymi   dla miejsca zamieszkania wychowanków.,
  2. z organami administracji rządowej, samorządowej, szkołami, sądami ,   ośrodkami adopcyjno-opiekuńczymi  organizacjami społecznymi,    stowarzyszeniami, fundacjami i innymi podmiotami .

 

III. Zasady działania i organizacja Domu.

§ 17

  1. Dom przyjmuje dzieci na podstawie skierowania wydanego przez organ prowadzący .
  2. Organ prowadzący  wydaje skierowania w porozumieniu z Dyrektorem Domu.

§ 18

W Domu ustala się 30  miejsc socjalizacyjnych.

§ 19

Dom jest placówką całodobową.

§ 20

  1. Dzieci  przebywające w Domu  tworzą samorząd.
  2. Organizację samorządu określa regulamin ustalony przez dzieci w porozumieniu z  pracownikami.
  3. Dzieci wybierają opiekuna samorządu spośród pracowników Domu.

IV. Zasady kierowania Domem, podział zadań i kompetencji.

§ 21

Dyrektor kieruje pracą Domu.

§ 22

Do kompetencji Dyrektora należy

  1. wykonywanie  czynności w sprawach z zakresu prawa pracy za pracodawcę samorządowego wobec pracowników Domu,
  2. nadzorowanie organizacji pracy i realizacja zadań wszystkich Działów ;
  3. samodzielne ustalanie priorytetów, zasad i procedur dotyczących:
    1. rekrutacji pracowników;
    2. oceny  pracowników,
    3. kształtowania wynagrodzeń  w ramach posiadanych środków,
    4. zatrudniania, awansowania i zwalniania pracowników,
    5. delegowania uprawnień,
    6. struktury i wielkości zatrudnienia po uzyskaniu akceptacji Zarządu Powiatu Opolskiego;
  4. reprezentowanie Domu na zewnątrz i prowadzenie negocjacji  w sprawach dotyczących Domu;
  5. nadzorowanie realizacji budżetu Domu;
  6. wydawanie regulaminów, zarządzeń i pism dotyczących funkcjonowania Domu;
  7. wykonywanie innych zadań zastrzeżonych dla Dyrektora przez przepisy prawa.

 

§ 23

 

Do zadań Pedagoga należy :

  1. sporządzanie diagnozy wychowanków;
  2. prowadzenie zajęć terapeutycznych;
  3. prowadzenie kart udziału wychowanków  w przeprowadzanych przez siebie zajęciach z opisem ich przebiegu;
  4. prowadzenie arkuszy badań  i  obserwacji pedagogicznych;
  5. prowadzenie zajęć indywidualnych i grupowych z wychowankami;
  6. poporadnictwo pedagogiczne dla rodziców dzieci przebywających w placówce;
  7. koordynowanie pracą grup  wychowawczych;
  8. wspomaganie Dyrektora w kierowaniu i  nadzorowaniu pracy Działu Opieki i Wychowania;
  9. prowadzenie kontroli wewnętrznej grup wychowawczych;
  10. współudział w opracowywaniu indywidualnych planów pracy z wychowankami;
  11. współudział w pracach stałego zespołu do spraw okresowej oceny sytuacji dziecka i prowadzenie protokołów ze spotkań tych zespołów;
  12. przestrzeganie tajemnicy zawodowej ,w tym tajemnicy dotyczącej danych osobowych wychowanków;
  13. współpraca z poradniami pedagogiczno-psychologicznymi , szkołą, przedszkolem  oraz sądami rodzinnymi w sprawie wychowanków;
  14. praca z dziećmi w grupie wychowawczej w sytuacjach wynikających z zastępstw;
  15. współpraca z dyrektorem placówki, pracownikiem socjalnym , opiekunkami dziecięcymi, wychowawcami , pielęgniarkami i lekarzem w sprawach dotyczących wychowanków.

§ 24

Do obowiązków Głównego Księgowego należy:

  1. prowadzenie rachunkowości zgodnie z obowiązującym porządkiem prawnym,  przepisami i zasadami;
  2. dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym;
  3. dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych;
  4. organizowanie właściwego sporządzania, przyjmowania , obiegu, archiwizowania i kontroli dokumentów  w sposób zapewniający właściwy
    1. przebieg operacji finansowych;
    2. ochronę mienia będącego w posiadaniu placówki;
    3. prawidłowe  i terminowe dokonywanie rozliczeń finansowych;
  5. nadzorowanie całokształtu prac z zakresu rachunkowości;
  6. prowadzenie gospodarki finansowej zgodnie z obowiązującymi przepisami polegające zwłaszcza na:
    1. wykonywaniu dyspozycji środkami pieniężnymi zgodnie z przepisami dotyczącymi zasad wykonywania budżetu, gospodarki środkami własnymi jednostki i innymi będącymi w dyspozycji jednostki w tym z funduszu świadczeń socjalnych;
  7. wykonywanie zadań z zakresu kontroli wewnętrznej polegających w szczególności na wstępnej, bieżącej i następczej kontroli funkcjonalnej w zakresie powierzonych obowiązków;
  8. opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych wydawanych przez dyrektora, dotyczących prowadzenia rachunkowości, a w szczególności zakładowego planu kont,obiegu dokumentów – dowodów księgowych, zasad przeprowadzania i rozliczania inwentaryzacji;
  9. opracowywanie jednostkowych i zbiorczych sprawozdań finansowych z wykonania budżetu i analiz;
  10. finansowa obsługa ubezpieczenia dzieci, pracowników, środków transportu i budynku;
  11. sprawdzanie terminowego przekazywania składek na ubezpieczenie społeczne do ZUS i podatku od wynagrodzeń pracowniczych;
  12. sporządzanie sprawozdań do GUS;
  13. egzekwowanie odpłatności za pobyt dzieci w placówce, wysyłanie upomnień i wnioskowanie o umorzenie zaległych należności.

§ 25

  1. Dział Opieki i Wychowania tworzą trzy grupy wychowawcze, zespół do sprawa okresowej oceny sytuacji dziecka oraz pedagog, pracownik socjalny, rehabilitant, logopeda, psycholog.
  2. W skład grup wychowawczych wchodzą: dzieci, pielęgniarki, opiekunki dziecięce, wychowawcy.
  3. Pracą grup wychowawczych koordynują wyznaczone przez Dyrektora Przewodniczące/Przewodniczący Grup Wychowawczych.
  4. W domu działa Zespół  do spraw okresowej oceny sytuacji dziecka,  w  skład których  wchodzą: dyrektor lub osoba przez niego wyznaczona, pedagog, pracownik socjalny, wychowawca, opiekunka dziecięca lub pielęgniarka kierująca procesem wychowania danego dziecka.
  5. W skład zespołu mogą wchodzić: rodzice dziecka, psycholog, logopeda, nauczyciel szkolny lub przedszkolny danego dziecka, pracownicy ośrodków pomocy społecznej właściwych ze względu na miejsce zamieszkania rodziców dziecka , kuratorzy sądowi i inne osoby.
  6. Zespół do spraw okresowej oceny sytuacji dziecka ustala aktualną sytuację rodzinną dziecka, wnioskuje o powrót dziecka do domu rodzinnego , umieszczenie dziecka w rodzinie adopcyjnej , zastępczej lub w innej formie opieki, analizuje zdrowie i rozwój dziecka , stosowane metody pracy z dzieckiem i rodziną.
  7. Wychowawcy, opiekunki dziecięce i pielęgniarki  ponoszą  indywidualną odpowiedzialność za dzieci, dla których prowadzą indywidualne plany pracy .

§ 26

Dział Opieki i Wychowania ma za zadanie :

  1. zapewnienie dzieciom opieki i wychowania przez cały rok kalendarzowy;
  2. zapewnienie dzieciom bezpieczeństwa;
  3. zapewnienie niemowlętom  opieki pielęgniarskiej;
  4. otoczenie dzieci opieką lekarza pediatry na miarę istniejących potrzeb;
  5. prowadzenie profilaktyki zdrowotnej , w tym obowiązujących szczepień ochronnych niemowląt i małych dzieci zgodnie z kalendarzem szczepień;
  6. zaspokojenie potrzeb wychowanków oraz wyrównywanie deficytów rozwojowych poprzez planowe oddziaływania wychowawcze, wyrównawcze i rehabilitacyjne;
  7. zapewnienie dostępu do nauki w szkołach poza Domem;
  8. pomoc w nauce, w szczególności przy odrabianiu zadań domowych oraz  w miarę potrzeby przez udział w zajęciach wyrównawczych;
  9. uczestnictwo w miarę możliwości w zajęciach pozalekcyjnych i rekreacyjno-sportowych;
  10. inicjowanie i koordynowanie działań zmierzających do powrotu dziecka do rodziny , umieszczenia w rodzinie adopcyjnej  albo w rodzinie zastępczej;
  11. współpracę z jednostkami publicznymi i organizacjami pozarządowymi zajmującymi się problematyką rodziny i dziecka;
  12. współdziałanie z innymi działami Domu w celu stworzenia dzieciom przyjaznej atmosfery wychowawczej, dbałość o poszanowanie i podtrzymywanie związków emocjonalnych dziecka z rodzicami, rodzeństwem oraz innymi osobami zarówno spoza placówki , jak i przebywającymi  lub zatrudnionymi w placówce;
  13. uczenie samodzielności na miarę posiadanych przez dziecko możliwości wiekowych i rozwojowych;
  14. organizowanie działalności kulturalnej , w tym kontaktu ze sztuką dziecięcą. Organizowanie świąt z zachowaniem tradycji Domu oraz tradycji narodowych i regionalnych;
  15. realizowanie rocznych , miesięcznych i tygodniowych planów pracy,
  16. prowadzenie dokumentacji grup wychowawczych, w tym dzienników zajęć;
  17. prowadzenie teczek osobowych dzieci;
  18. prowadzenie dokumentacji medycznej wychowanków;
  19. meldowanie dzieci na pobyt czasowy  i wymeldowywanie oraz prowadzenie księgi meldunkowej;
  20. prowadzenie księgi ewidencyjnej wychowanków;
  21. odpowiedzialność za mienie pozostające na wyposażeniu grup wychowawczych;
  22. realizacja innych zadań zleconych przez Dyrektora Domu. 

 

 

§ 27

 


Dział Finansowo – Administracyjno -Gospodarczy ma za zadanie :

  1. prowadzenie spraw administracyjno – biurowych;
  2. prowadzenie akt osobowych pracowników;
  3. sporządzanie sprawozdań dot. zatrudnienia i wynagrodzenia,
  4. sporządzanie list płac;
  5. prowadzenie sekretariatu ,ewidencjonowanie korespondencji przychodzącej  i wychodzącej z placówki;
  6. prowadzenie dokumentacji dotyczącej rotacji dzieci;
  7. prowadzenie dokumentacji związanej z ewidencją darów;
  8. prowadzenie spraw ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego pracowników i dzieci;
  9. terminowe przekazywanie składek na ubezpieczenie społeczne do ZUS i podatku od wynagrodzeń pracowniczych;
  10. rozliczanie z Urzędem Skarbowym PIT-ów  rocznych;
  11. sporządzanie harmonogramów pracy dla pracowników;
  12. rozliczanie czasu pracy pracowników;
  13. prowadzenie Kasy Zapomogowo - Pożyczkowej;
  14. prowadzenie kasy;
  15. prowadzenie magazynów:  żywności, środków czystości, odzieży, obuwia, naczyń kuchennych;
  16. sporządzanie jadłospisów;
  17. zaopatrzenie kuchni w artykuły żywnościowe zgodnie z normami i żywienia i gramaturą;
  18. prowadzenie kartotek magazynowych ilościowych i ilościowo-wartościowych;
  19. sporządzanie raportów żywnościowych i kalkulacja kosztów;
  20. zakup towarów zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych;
  21. przyjmowanie i ewidencja darów;
  22. kontrolę jakości i ilości produktów żywnościowych dostarczanych  przez dostawców  i nadzór na ich przechowywaniem;
  23. prowadzenie i przechowywanie i archiwizacja  dokumentów wytworzonych w Domu;
  24. pranie odzieży dla wychowanków Domu oraz odzieży roboczej dla pracowników;
  25. utrzymanie posesji Domu w należytym porządku i ładzie;
  26. przewóz dzieci i towarów;
  27. utrzymanie pralni, suszarni , garażu , kotłowni , pomieszczeń gospodarczych we właściwym porządku;
  28. stosowanie przepisów bezpieczeństwa  i higieny pracy oraz bezpieczeństwa przeciwpożarowego;
  29. współpracę z innymi działami w zakresie realizacji zadań Domu;
  30. wykonywania innych zadań zleconych przez Dyrektora.

 

 

V. Ogólne zasady sprawowania kontroli

§ 28

 

Podstawowe zadania działalności kontrolnej w Domu obejmują:

  1. badanie zgodności kontrolowanego postępowania pracowników z  obowiązującymi ich zakresami czynności;
  2. badanie realizacji zadań i efektywności działania na poszczególnych stanowiskach pracy;
  3. badanie i ocenę przebiegu realizacji efektów operacji finansowych i procesów opiekuńczo-wychowawczych , wykrywanie nieprawidłowości w wykonywaniu zadań i poleceń ,ujawnienie nieprawidłowości, marnotrawstwa, niedbalstwa, zagrożeń dla życia i zdrowia dzieci, pracowników i mienia;
  4. ustalenie przyczyn i skutków negatywnych odchyleń od stanu prawidłowego oraz wskazywania pracowników odpowiedzialnych za powstanie nieprawidłowości;
  5. wskazywanie sposobów i środków umożliwiających likwidację nieprawidłowości oraz stosowanie lub wnioskowanie sankcji w stosunku do pracowników odpowiedzialnych za ich występowanie;
  6. popularyzację i promowanie innowacyjnych działań pracowniczych  poprawiających organizację i efektywność pracy.

 

 

§ 29

  1. Osobami upoważnionymi do kontroli wewnętrznej są: Pedagog, Główny Księgowy , Intendent -Magazynier, Przewodniczące zespołów wychowawczych.
  2. Osoby upoważnione do kontroli wewnętrznej przekładają Dyrektorowi na bieżąco uwagi, spostrzeżenia i wnioski dotyczące usprawnienia organizacji pracy Domu , zakłóceń w realizacji zadań opiekuńczo-wychowawczych , finansowych, administracyjnych i gospodarczych, łamania dyscypliny pracy oraz przepisów bhp i przeciwpożarowych.

 

§ 30

Szczegółowe unormowania spraw związanych z kontrolą wewnętrzną są zawarte w Regulaminie Kontroli Wewnętrznej.

 

V. Tryb załatwiania skarg i wniosków.

 

§ 31

  1. Dyrektor przyjmuje interesantów w dni powszednie w godzinach  od 9-15.
  2. Pracownicy przyjmują interesantów w godzinach pracy.
  3.  

§ 32

  1. Skargi i wnioski ewidencjonowane są w rejestrze skarg i wniosków.
  2. Rejestr skarg i wniosków prowadzi sam. Ref . ds. admin-ekon.
  3. Skargi i wnioski rozpatruje Dyrektor.

VI. Postanowienia końcowe.

§ 33

  1. W razie nieobecności Dyrektora zastępuje go Pedagog lub inny  wyznaczony pracownik.
  2. W razie nieobecności Dyrektora w sprawach finansowych zastępuje go  Główny Księgowy.

 

§ 34

  1. Szczegółowe  zakresy czynności pracowników Domu określa Dyrektor  Domu.
  2. Pracownik potwierdza własnoręcznym  podpisem przyjęcie powierzonego  zakresu czynności.
  3. Zakres czynności podlega włączeniu do akt osobowych pracownika 

§ 35

Pracownicy Domu są zobowiązani do zachowania tajemnicy państwowej i służbowej jak również do ochrony danych osobowych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.

§ 36

Zmiany w regulaminie następują w trybie właściwym dla jego uchwalenia.


§ 37

Regulamin wchodzi w życie po upływie dwóch tygodni od podania go do wiadomości pracownikom.