Regulamin organizacyjny 05.10.2010 r.
Załącznik do Uchwały
Zarządu Powiatu Opolskiego Nr 897/10
z dnia 5.10.2010 r.
Regulamin organizacyjny Domu Dziecka im. Janusza Korczaka
w Tarnowie Opolskim
I. Postanowienia ogólne.
§ 1
Regulamin określa szczegółowe zasady i organizację Domu Dziecka im. Janusza Korczaka w Tarnowie Opolskim.
§ 2
Niniejszy regulamin został opracowany na podstawie :
- Ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej. (Dz. U. Nr poz.593 z późn. zm.).
- Rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 14 lutego 2005r. w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych. (Dz. U. Nr 37 poz.331).
§ 3
Ilekroć w regulaminie jest mowa o :
- Domu - rozumie się przez to Dom Dziecka im. Janusza Korczaka w Tarnowie Opolskim z siedzibą w Tarnowie Opolskim przy ul. Korczaka 1;
- Dyrektorze – rozumie się przez to Dyrektora Domu Dziecka im.Janusza Korczaka w Tarnowie Opolskim;
- Zespołach, grupach – rozumie się przez to komórki organizacyjne funkcjonujące w Domu Dziecka im Janusza Korczaka w Tarnowie Opolskim.
§ 4
Dom jest jednostką budżetową powołaną przez Radę Powiatu Opolskiego.
§ 5
Dom jest placówką opiekuńczo-wychowawczą typu socjalizacyjnego.
§ 6
Nadzór nad działalnością Domu sprawuje Zarząd Powiatu Opolskiego przy pomocy Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Opolu.
§ 7
- Zasady i tryb wykonywania czynności kancelaryjnych regulują postanowienia instrukcji kancelaryjnej dla organów powiatu.
- W Domu obowiązuje rzeczowy wykaz akt ustalony rozporządzeniem Rady Ministrów w sprawie instrukcji kancelaryjnej dla organów powiatu.
§ 8
W Domu funkcjonują następujące komórki organizacyjne dla których w celu zapewnienia jednolitego oznakowania akt, ustala się symbole :
- Dom Dziecka w Tarnowie Opolskim.........................(DDz.TO.)
- Dyrektor Domu Dziecka w Tarnowie Opolskim..(DDz.TO-D)
- Pedagog.................................................................(DDz. TO-P)
- Dział Opieki i Wychowania..............................(DDz. TO-OiW)
- Główny Księgowy................................................(DDz.TO-F)
- Dział Finansowo-Administracyjno-Gospodarczy. (DDz.TO-FAG)
Dla dalszego oznakowania akt stosuje się po symbolu stanowiska lub działu inicjały odpowiedniego pracownika.
Schemat struktury organizacyjnej Domu stanowi załącznik do niniejszego regulaminu.
II. Specyfika i rodzaj sprawowanej opieki.
§ 9
Dom przeznaczony jest dla dzieci od urodzenia do 18 roku życia.
§ 10
Dom zaspokaja potrzeby dziecka na poziomie obowiązującego standardu opieki i wychowania.
§ 11
Nadzór nad realizowaniem przez pracowników Domu standardu sprawuje Dyrektor.
§ 12
Dom jako placówka opiekuńczo-wychowawcza :
- zapewnia dzieciom całodobową opiekę i wychowanie oraz zaspokaja ich niezbędne potrzeby,
- sporządza indywidualną diagnozę pedagogiczną każdego dziecka oraz poradnictwo dla rodziców dzieci przebywających w placówce,
- prowadzi indywidualny plan pracy, kartę pobytu dziecka, kartę udziału w zajęciach specjalistycznych z opisem ich przebiegu, arkusze badań i obserwacji pedagogicznych,
- prowadzi zajęcia socjalizacyjne, korekcyjne, kompensacyjne, logopedyczne, terapeutyczne, rekompensujące brak wychowania w rodzinie i przygotowujące do życia społecznego, a dzieciom niepełnosprawnym odpowiednią rehabilitację i zajęcia specjalistyczne,
- zapewnia dzieciom kształcenie, wyrównywanie opóźnień rozwojowych i szkolnych,
- podejmuje działania w celu powrotu dziecka do rodziny naturalnej, znalezienia rodziny przysposabiającej lub umieszczenia w rodzinnych formach opieki zastępczej,
- zapewnia stabilne środowisko wychowawcze,
- utrzymuje kontakt z rodziną naturalną dzieci i zapewnia im utrzymywanie osobistych kontaktów z rodziną,
- ochrania przed arbitralną lub bezprawną ingerencją w życie prywatne,
- daje prawo do praktyk religijnych zgodnych z wolą rodziców i potrzebami dziecka,
- umożliwia kształcenie, rozwój uzdolnień, zainteresowań i indywidualności oraz zabawy i wypoczynku,
- udziela pomocy w przygotowaniu do samodzielnego życia w przypadku wychowywania poza rodziną naturalną,
- umożliwia dostęp do informacji,
- umożliwia wyrażanie opinii w sprawach, które go dotyczą,
- chroni przed poniżającym traktowaniem i karaniem.
§ 13
W procesie opieki i wychowania uczestniczą wszyscy pracownicy Domu.
§ 14
Działalność Domu może być uzupełniana pracą wolontariuszy.
§ 15
Przyjmowanie dzieci do Domu odbywa się o każdym czasie.
§ 16
Dom utrzymuje kontakt :
- z pracownikami socjalnymi ośrodków pomocy społecznej właściwymi dla miejsca zamieszkania wychowanków.,
- z organami administracji rządowej, samorządowej, szkołami, sądami , ośrodkami adopcyjno-opiekuńczymi organizacjami społecznymi, stowarzyszeniami, fundacjami i innymi podmiotami .
III. Zasady działania i organizacja Domu.
§ 17
- Dom przyjmuje dzieci na podstawie skierowania wydanego przez organ prowadzący .
- Organ prowadzący wydaje skierowania w porozumieniu z Dyrektorem Domu.
§ 18
W Domu ustala się 30 miejsc socjalizacyjnych.
§ 19
Dom jest placówką całodobową.
§ 20
- Dzieci przebywające w Domu tworzą samorząd.
- Organizację samorządu określa regulamin ustalony przez dzieci w porozumieniu z pracownikami.
- Dzieci wybierają opiekuna samorządu spośród pracowników Domu.
IV. Zasady kierowania Domem, podział zadań i kompetencji.
§ 21
Dyrektor kieruje pracą Domu.
§ 22
Do kompetencji Dyrektora należy
- wykonywanie czynności w sprawach z zakresu prawa pracy za pracodawcę samorządowego wobec pracowników Domu,
- nadzorowanie organizacji pracy i realizacja zadań wszystkich Działów ;
- samodzielne ustalanie priorytetów, zasad i procedur dotyczących:
- rekrutacji pracowników;
- oceny pracowników,
- kształtowania wynagrodzeń w ramach posiadanych środków,
- zatrudniania, awansowania i zwalniania pracowników,
- delegowania uprawnień,
- struktury i wielkości zatrudnienia po uzyskaniu akceptacji Zarządu Powiatu Opolskiego;
- reprezentowanie Domu na zewnątrz i prowadzenie negocjacji w sprawach dotyczących Domu;
- nadzorowanie realizacji budżetu Domu;
- wydawanie regulaminów, zarządzeń i pism dotyczących funkcjonowania Domu;
- wykonywanie innych zadań zastrzeżonych dla Dyrektora przez przepisy prawa.
§ 23
Do zadań Pedagoga należy :
- sporządzanie diagnozy wychowanków;
- prowadzenie zajęć terapeutycznych;
- prowadzenie kart udziału wychowanków w przeprowadzanych przez siebie zajęciach z opisem ich przebiegu;
- prowadzenie arkuszy badań i obserwacji pedagogicznych;
- prowadzenie zajęć indywidualnych i grupowych z wychowankami;
- poporadnictwo pedagogiczne dla rodziców dzieci przebywających w placówce;
- koordynowanie pracą grup wychowawczych;
- wspomaganie Dyrektora w kierowaniu i nadzorowaniu pracy Działu Opieki i Wychowania;
- prowadzenie kontroli wewnętrznej grup wychowawczych;
- współudział w opracowywaniu indywidualnych planów pracy z wychowankami;
- współudział w pracach stałego zespołu do spraw okresowej oceny sytuacji dziecka i prowadzenie protokołów ze spotkań tych zespołów;
- przestrzeganie tajemnicy zawodowej ,w tym tajemnicy dotyczącej danych osobowych wychowanków;
- współpraca z poradniami pedagogiczno-psychologicznymi , szkołą, przedszkolem oraz sądami rodzinnymi w sprawie wychowanków;
- praca z dziećmi w grupie wychowawczej w sytuacjach wynikających z zastępstw;
- współpraca z dyrektorem placówki, pracownikiem socjalnym , opiekunkami dziecięcymi, wychowawcami , pielęgniarkami i lekarzem w sprawach dotyczących wychowanków.
§ 24
Do obowiązków Głównego Księgowego należy:
- prowadzenie rachunkowości zgodnie z obowiązującym porządkiem prawnym, przepisami i zasadami;
- dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym;
- dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych;
- organizowanie właściwego sporządzania, przyjmowania , obiegu, archiwizowania i kontroli dokumentów w sposób zapewniający właściwy
- przebieg operacji finansowych;
- ochronę mienia będącego w posiadaniu placówki;
- prawidłowe i terminowe dokonywanie rozliczeń finansowych;
- nadzorowanie całokształtu prac z zakresu rachunkowości;
- prowadzenie gospodarki finansowej zgodnie z obowiązującymi przepisami polegające zwłaszcza na:
- wykonywaniu dyspozycji środkami pieniężnymi zgodnie z przepisami dotyczącymi zasad wykonywania budżetu, gospodarki środkami własnymi jednostki i innymi będącymi w dyspozycji jednostki w tym z funduszu świadczeń socjalnych;
- wykonywanie zadań z zakresu kontroli wewnętrznej polegających w szczególności na wstępnej, bieżącej i następczej kontroli funkcjonalnej w zakresie powierzonych obowiązków;
- opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych wydawanych przez dyrektora, dotyczących prowadzenia rachunkowości, a w szczególności zakładowego planu kont,obiegu dokumentów – dowodów księgowych, zasad przeprowadzania i rozliczania inwentaryzacji;
- opracowywanie jednostkowych i zbiorczych sprawozdań finansowych z wykonania budżetu i analiz;
- finansowa obsługa ubezpieczenia dzieci, pracowników, środków transportu i budynku;
- sprawdzanie terminowego przekazywania składek na ubezpieczenie społeczne do ZUS i podatku od wynagrodzeń pracowniczych;
- sporządzanie sprawozdań do GUS;
- egzekwowanie odpłatności za pobyt dzieci w placówce, wysyłanie upomnień i wnioskowanie o umorzenie zaległych należności.
§ 25
- Dział Opieki i Wychowania tworzą trzy grupy wychowawcze, zespół do sprawa okresowej oceny sytuacji dziecka oraz pedagog, pracownik socjalny, rehabilitant, logopeda, psycholog.
- W skład grup wychowawczych wchodzą: dzieci, pielęgniarki, opiekunki dziecięce, wychowawcy.
- Pracą grup wychowawczych koordynują wyznaczone przez Dyrektora Przewodniczące/Przewodniczący Grup Wychowawczych.
- W domu działa Zespół do spraw okresowej oceny sytuacji dziecka, w skład których wchodzą: dyrektor lub osoba przez niego wyznaczona, pedagog, pracownik socjalny, wychowawca, opiekunka dziecięca lub pielęgniarka kierująca procesem wychowania danego dziecka.
- W skład zespołu mogą wchodzić: rodzice dziecka, psycholog, logopeda, nauczyciel szkolny lub przedszkolny danego dziecka, pracownicy ośrodków pomocy społecznej właściwych ze względu na miejsce zamieszkania rodziców dziecka , kuratorzy sądowi i inne osoby.
- Zespół do spraw okresowej oceny sytuacji dziecka ustala aktualną sytuację rodzinną dziecka, wnioskuje o powrót dziecka do domu rodzinnego , umieszczenie dziecka w rodzinie adopcyjnej , zastępczej lub w innej formie opieki, analizuje zdrowie i rozwój dziecka , stosowane metody pracy z dzieckiem i rodziną.
- Wychowawcy, opiekunki dziecięce i pielęgniarki ponoszą indywidualną odpowiedzialność za dzieci, dla których prowadzą indywidualne plany pracy .
§ 26
Dział Opieki i Wychowania ma za zadanie :
- zapewnienie dzieciom opieki i wychowania przez cały rok kalendarzowy;
- zapewnienie dzieciom bezpieczeństwa;
- zapewnienie niemowlętom opieki pielęgniarskiej;
- otoczenie dzieci opieką lekarza pediatry na miarę istniejących potrzeb;
- prowadzenie profilaktyki zdrowotnej , w tym obowiązujących szczepień ochronnych niemowląt i małych dzieci zgodnie z kalendarzem szczepień;
- zaspokojenie potrzeb wychowanków oraz wyrównywanie deficytów rozwojowych poprzez planowe oddziaływania wychowawcze, wyrównawcze i rehabilitacyjne;
- zapewnienie dostępu do nauki w szkołach poza Domem;
- pomoc w nauce, w szczególności przy odrabianiu zadań domowych oraz w miarę potrzeby przez udział w zajęciach wyrównawczych;
- uczestnictwo w miarę możliwości w zajęciach pozalekcyjnych i rekreacyjno-sportowych;
- inicjowanie i koordynowanie działań zmierzających do powrotu dziecka do rodziny , umieszczenia w rodzinie adopcyjnej albo w rodzinie zastępczej;
- współpracę z jednostkami publicznymi i organizacjami pozarządowymi zajmującymi się problematyką rodziny i dziecka;
- współdziałanie z innymi działami Domu w celu stworzenia dzieciom przyjaznej atmosfery wychowawczej, dbałość o poszanowanie i podtrzymywanie związków emocjonalnych dziecka z rodzicami, rodzeństwem oraz innymi osobami zarówno spoza placówki , jak i przebywającymi lub zatrudnionymi w placówce;
- uczenie samodzielności na miarę posiadanych przez dziecko możliwości wiekowych i rozwojowych;
- organizowanie działalności kulturalnej , w tym kontaktu ze sztuką dziecięcą. Organizowanie świąt z zachowaniem tradycji Domu oraz tradycji narodowych i regionalnych;
- realizowanie rocznych , miesięcznych i tygodniowych planów pracy,
- prowadzenie dokumentacji grup wychowawczych, w tym dzienników zajęć;
- prowadzenie teczek osobowych dzieci;
- prowadzenie dokumentacji medycznej wychowanków;
- meldowanie dzieci na pobyt czasowy i wymeldowywanie oraz prowadzenie księgi meldunkowej;
- prowadzenie księgi ewidencyjnej wychowanków;
- odpowiedzialność za mienie pozostające na wyposażeniu grup wychowawczych;
- realizacja innych zadań zleconych przez Dyrektora Domu.
§ 27
Dział Finansowo – Administracyjno -Gospodarczy ma za zadanie :
- prowadzenie spraw administracyjno – biurowych;
- prowadzenie akt osobowych pracowników;
- sporządzanie sprawozdań dot. zatrudnienia i wynagrodzenia,
- sporządzanie list płac;
- prowadzenie sekretariatu ,ewidencjonowanie korespondencji przychodzącej i wychodzącej z placówki;
- prowadzenie dokumentacji dotyczącej rotacji dzieci;
- prowadzenie dokumentacji związanej z ewidencją darów;
- prowadzenie spraw ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego pracowników i dzieci;
- terminowe przekazywanie składek na ubezpieczenie społeczne do ZUS i podatku od wynagrodzeń pracowniczych;
- rozliczanie z Urzędem Skarbowym PIT-ów rocznych;
- sporządzanie harmonogramów pracy dla pracowników;
- rozliczanie czasu pracy pracowników;
- prowadzenie Kasy Zapomogowo - Pożyczkowej;
- prowadzenie kasy;
- prowadzenie magazynów: żywności, środków czystości, odzieży, obuwia, naczyń kuchennych;
- sporządzanie jadłospisów;
- zaopatrzenie kuchni w artykuły żywnościowe zgodnie z normami i żywienia i gramaturą;
- prowadzenie kartotek magazynowych ilościowych i ilościowo-wartościowych;
- sporządzanie raportów żywnościowych i kalkulacja kosztów;
- zakup towarów zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych;
- przyjmowanie i ewidencja darów;
- kontrolę jakości i ilości produktów żywnościowych dostarczanych przez dostawców i nadzór na ich przechowywaniem;
- prowadzenie i przechowywanie i archiwizacja dokumentów wytworzonych w Domu;
- pranie odzieży dla wychowanków Domu oraz odzieży roboczej dla pracowników;
- utrzymanie posesji Domu w należytym porządku i ładzie;
- przewóz dzieci i towarów;
- utrzymanie pralni, suszarni , garażu , kotłowni , pomieszczeń gospodarczych we właściwym porządku;
- stosowanie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy oraz bezpieczeństwa przeciwpożarowego;
- współpracę z innymi działami w zakresie realizacji zadań Domu;
- wykonywania innych zadań zleconych przez Dyrektora.
V. Ogólne zasady sprawowania kontroli
§ 28
Podstawowe zadania działalności kontrolnej w Domu obejmują:
- badanie zgodności kontrolowanego postępowania pracowników z obowiązującymi ich zakresami czynności;
- badanie realizacji zadań i efektywności działania na poszczególnych stanowiskach pracy;
- badanie i ocenę przebiegu realizacji efektów operacji finansowych i procesów opiekuńczo-wychowawczych , wykrywanie nieprawidłowości w wykonywaniu zadań i poleceń ,ujawnienie nieprawidłowości, marnotrawstwa, niedbalstwa, zagrożeń dla życia i zdrowia dzieci, pracowników i mienia;
- ustalenie przyczyn i skutków negatywnych odchyleń od stanu prawidłowego oraz wskazywania pracowników odpowiedzialnych za powstanie nieprawidłowości;
- wskazywanie sposobów i środków umożliwiających likwidację nieprawidłowości oraz stosowanie lub wnioskowanie sankcji w stosunku do pracowników odpowiedzialnych za ich występowanie;
- popularyzację i promowanie innowacyjnych działań pracowniczych poprawiających organizację i efektywność pracy.
§ 29
- Osobami upoważnionymi do kontroli wewnętrznej są: Pedagog, Główny Księgowy , Intendent -Magazynier, Przewodniczące zespołów wychowawczych.
- Osoby upoważnione do kontroli wewnętrznej przekładają Dyrektorowi na bieżąco uwagi, spostrzeżenia i wnioski dotyczące usprawnienia organizacji pracy Domu , zakłóceń w realizacji zadań opiekuńczo-wychowawczych , finansowych, administracyjnych i gospodarczych, łamania dyscypliny pracy oraz przepisów bhp i przeciwpożarowych.
§ 30
Szczegółowe unormowania spraw związanych z kontrolą wewnętrzną są zawarte w Regulaminie Kontroli Wewnętrznej.
V. Tryb załatwiania skarg i wniosków.
§ 31
- Dyrektor przyjmuje interesantów w dni powszednie w godzinach od 9-15.
- Pracownicy przyjmują interesantów w godzinach pracy.
§ 32
- Skargi i wnioski ewidencjonowane są w rejestrze skarg i wniosków.
- Rejestr skarg i wniosków prowadzi sam. Ref . ds. admin-ekon.
- Skargi i wnioski rozpatruje Dyrektor.
VI. Postanowienia końcowe.
§ 33
- W razie nieobecności Dyrektora zastępuje go Pedagog lub inny wyznaczony pracownik.
- W razie nieobecności Dyrektora w sprawach finansowych zastępuje go Główny Księgowy.
§ 34
- Szczegółowe zakresy czynności pracowników Domu określa Dyrektor Domu.
- Pracownik potwierdza własnoręcznym podpisem przyjęcie powierzonego zakresu czynności.
- Zakres czynności podlega włączeniu do akt osobowych pracownika
§ 35
Pracownicy Domu są zobowiązani do zachowania tajemnicy państwowej i służbowej jak również do ochrony danych osobowych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
§ 36
Zmiany w regulaminie następują w trybie właściwym dla jego uchwalenia.
§ 37
Regulamin wchodzi w życie po upływie dwóch tygodni od podania go do wiadomości pracownikom.